رنگین کمان اندیشه

به بهانه روز معلم روز زیبائی ها

رئوف سعیدیان

اردیبهشت،  بهشت گل است رقص رنگها چه بشارت هایی که با خود نمی دهد شقایق رازهایش را با بلبل در میان می گذارد و نرگس نشانه های انتظارش را نمایش می دهد باران هر آن رخسار خرامان گلها را نوازش می دهد و رنگین کمان، چشمان تیز بین و معصوم کودکان را به خود خیره می نماید.همه جا بوی آفرینش و پرورش می دهد یک جا شکوفه  به زنبورهای سرگردان شیره می دهد و یک جا درختان به بار نشستنشان را فریاد می زنند همه جا و همه چیز از شکفتن خبر می دهد امنیت روانی عمیقی در شعور کیهان و طبیعت حاکم است عشق موج می زند و همه یکدیگر را در رشد نمودن یاری می رسانند.

چه  تناسب به جا و خاطره انگیزی.روز معلم در دل ماهی پر بار همچون اردیبهشت خندان.آری معلم دلی همچون اردیبهشت و تاثیری همچون باران دارد.اندیشه هایی به تنوع رنگین کمان ،جذاب که چشم عالم را به دنبال خود می کشاند. معلم باران است و گلی که شیره اندیشه و تربیت نثار تشنگان دور وبرش می کند. معلم همچون قطره های شفاف باران است که روح پژمرده را جانی تازه می دمد همچون رنگین کمان در دل طبیعت که صرف بودنش امنیت و آسودگی خاطر به ارمغان می آورد.

از معلم گفتن هر چند بسیار، باز هم کم است چون معلم گوهر هستی ست.خیلی ها معلم را ستوده اند اما ستایش من در این دفتر از نوعی دیگر است و با زبانی دیگر.معلم خود نصیحت می کند اما نصیحت کردن او هم خالی از لطف نیست چه زیباست که آموزه های زیر را نصب العین خویش قرار دهیم و با این چراغ های فروزان به راهمان ادامه دهیم.اینک ستایش های این قلم ناچیز از معلم و مقام بی نظیرش.  

الف:مواظب جنگ نرم  و شبیخون فرهنگی دشمن باشیم

 جنگ نرم دشمن بر علیه اعتقادات و تفکرات دینی ما امروز به حدی گسترده و ظهور پیدا کرده است که نمی شود آن را انکار کرد ترفندها آهسته و چنان نرم و صمیمانه طراحی شده اند که فرد موردهدف، خود نمی فهمد در چه بلایی گرفتار آمده  است.

مواظب باشیم که امروز دشمن با جنگ نرم پیش آمده و به درون خانه های ما راه پیدا کرده  و بسیاری از مرزهای پیدا و ناپیدای ما را به محاصره خود در آورده است ترفندها و تهدیدها و محورهای تهاجمیش را عوض نموده  و همه میراث ها و ارزشهای ما را نشانه رفته است باید مواظب باشیم و با فعالیت های هوشمندانه  دسیسه ها را از سر راه برداشته و کشتی طوفان زده هویت و فرهنگ را با درایت خویش به ساحل نجات برسانیم.معلم عزیز انتظار از تو در این دوران ظلمتکده بسیار زیاد است تو افسر جنگ نرمی هستی  که زیرکانه میدان نبردش به داخل خانه ها و جامعه ما کشانده شده است  افسری که باید زره جنگ به تن کند و استوار بایستد و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید.امروز انتظار از تو بیش از دیروز است امید است مرد این میدان باشی و نگذاری عرصه نبرد از مدافعان جان برکف خالی و تهی بماند.

ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص«صف4»در حقیقت خدا دوست دارد کسانی را که در راه  او صف در صف چنانکه گویی بنایی ریخته شده از سرب اند جهاد می کنند

اگر می خواهیم محبوب خداوند شویم باید جهاد کنیم باید بایستیم و عرصه را برای تاک تازی دشمن خالی ننماییم.

ب:رویکردمان را تغییر دهیم

تجربه ثابت نموده که برتری به تجهیزات زیاد و نیروی زبده نیست چه بسیار لشکرهای زیاد که در برابر سپاهیان اندک توان مقابله را نداشتند و فرار را بر قرار ترجیح دادند در جنگ بدر لشکر اندک و مومن اسلام چه پیروزی هایی را نصیب خود ننمود.لذا لازم است در کار تربیتی خویش رویکرد سنتی خویش را تغییر داده و انسان محور شویم انسان مومن پرورش دهیم زیرا تنها عامل برتری ساز ایمان و همین نیروی مومن می باشد.چه باید بکنیم؟به شاگردانمان نیروی ایمان عطا کنیم با تقویت نیروی معنوی در درون آنان امنیت روانی شان را تامین نماییم محور آموزشمان را تربیت انسانی اسلامی قرار دهیم.

سلاح برنده نیروی ایمان است اگر ایمان باشد دنیا تسخیر خواهد شد بیایید فرصت هایمان را با تربیت انسان های مومن خدایی نماییم

ج:خودسازی را هیچ گاه فراموش نکنیم

معلم قله وارتفاع  است باید خود را بسازد و یک آن از خودسازی خود غافل نباشد باید آن قدر مهذب باشد که تهذیب و ایمان از نوک قله سرازیر شود و به پایین دست ها برسد پس شایسته است خودسازی را و استمرار آن را همیشه هدف اصلی خویش قرار داده و آن را به فراموشی نسپارد  تا ایمان و معرفت از درونش خود به خود  سرشار  و به پایین دستها که تشنه آبند سریان یابد.

به آن چه می گوییم و دستور می دهیم خود قبل از همه عامل باشیم

یا ایهاالذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون  دستور صریح قرآن به خودسازی و عامل بودن ست ای کسانی که ایمان آورداید چرا چیزی می گویید که عمل نمی کنید نزد خدا سخت مبغوض است که چیزی بگویید که عمل نمی کنید«الصف 2و3»

د:بر کار تربیت حریص  و سوزوشوق داشته باشیم

به کار تربیت و پرورش انسان های مومن عشق بورزیم معلمی را بجز عشق نمی توان تفسیری دیگر نمود معلم عاشق است اگر سوز نداشته باشد به هیچ تغییر و تحولی نمی تواند دست بیابد محال است معلمی موفق باشد اما سوز و گداز نداشته باشد

رمز موفقیت پیامبر مهربانمان هم همین مهربانی و حریص بودن و سوز و گداز داشتن بود پیامبر عاشق مردم بود عاشق کفار بود حریص بود که هدایتشان کند چنان حریص بود و خود را به مهلکه می انداخت که خداوند به او هشدارداد

لعلک باخع نفسک الا یکونوا مومنین شاید خویشتن را هلاک کنی که چرا آنها ایمان نمی آورند

تو هم باید چنان باشی سوز تو رمز موفقیت توست حریص بودن تو کلید حل معماهاست مهربان باش با همه و با شاگردانت همچون پروردگارت ببین که چقدر مهربان و عاشق است

کتب ربکم علی نفسه الرحمه در سوره انفال ایه 54 امده است عاشق بودن جزء ذات اوست جدا نشدنی ست و محمد آن که سراسر وجود مبارکش عشق و مهربانی ست می فرماید:

انما بعثت رحمه

  در صحیح مسلم یکی از صحاح روایی حدیث شماره 6556 وارد شده است

با همه مهربان و صمیمی و شفیق باشیم اگر چنین نباشیم عاقبت خیری نداریم

انما یرحم الله من عباده الرحماء

در صحیح بخاری از صحاح روایی دیگر به شماره 7448 وارد شده است که انحصارا خداوند تنها مهربانان را می بخشاید پس درنگ نکنیم مهربان باشیم نرم و روان همچون خاک تا جذاب باشیم

فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک را همیشه ورود زبانمان داشته باشیم راز موفقیت رسول الله را ،مهربانی و محبت را.عشق و صمیمیت را.

پس به برکت رحمت الهی با انان نرمخو و پر مهر شدی  و اگر تندخو و سختدل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند

س:امانت دار باشیم

بزرگترین امانت در دستان  معلم است مواظب باشیم که خائن در امانت نباشیم مبادا در حق خداوند و پیامبرش و امانت هایش خیانت کنیم خیانت کردن نقطه باریکی ست باید مواظب بود

در سوره انفال آیه 27 خداوند ما را برحذر می دارد و می فرماید:یا ایها الذین آمنوا لا تخونوا الله و الرسول  و تخونوا اماناتکم  وانتم تعلمون

مبادا دانسته در امانت خیانت کنیم به یاد  داشته باشید که امانت های بسیاری در دستان ماست بذرهای نهفته و استعدادهای پوشیده و فطرت پاک کودکان معصوم ،چه امانت هایی بزرگتر از این امانت ها.باید مواظب و هوشیار بود

باید هوشیار باشیم تا باعث کدر شدن فطرت روشن یک کودک یا نوجوان نشویم بزرگترین خیانتی که می توان تصور کرد.یک جوان به علت رفتار یا گفتار ما از اندیشه دینی فاصله بگیرد چه خیانت و چه ظلمی می تواند بزرگتر از این باشد.پس هوشیاری لازم است  

ش:وفادار باشیم

به برنامه الهی وفادار باشیم به وعده ایی و تعهدی که دادیم .به مسئولیت هایی که داریم وفادار باشیم وفادار به الله و به اندیشه های دینی.

ط:الگوی خوبی باشیم

ظ:هوشیاریمان را حفظ کرده واز روی آگاهی حرکت کنیم

در این دنیا ،این عرصه زندگی همه چیز ما زیر زربین است جایی برای پنهان شدن نیست غافل نباشیم غفلت بلای جانسوزی ست  گمان نبریم که تنها هستیم دور وبرمان پر از نظاره گرانی همیشگی ست باید مواظب بود خداوند می فرمایید:

ام یحسبون انا لا نسمع سرهم و لا نجواهم بلی و رسلنا لدیهم یکتبون

وهمه چیز نوشته می شود بی کم وکاست

انا کنا نستنسخ ما کنتم تعملون

بنابراین همه چیز ما زیر نظر است ناظران زیادی نظاره گر ما در این عرصه محدود هسستند مواظب رفتار و کردارمان باشیم که با رفتار و سخن خویش باعث انحراف و گمراهی کسانی نشویم معلم و مربی و هدایتگر باشیم مردم را از گمراهی دور نماییم غفلت زده نشویم و در دامن کفر جاهلانه و آگاهانه قرار نگیریم خیلی سخت است حال گمراه شدگان در قیامت.ناله عاجزانه آنان و درخواستشان از خداوند متعال.

و قال الذین کفروا ربنا ارنا الذین اضلانا من الجن و الانس نجعلهما تحت اقدامنا لیکونا من الاسفلین فصلت 44

و کسانی که کفر ورزیدند گویند پروردگارا آن دو گروه از جن و انس را که ما را گمراه کردند به ما نشان ده تا آنها را زیر پاهایمان لگدمال کنیم تا از پست ترین ها شوند

ع:به توانایی خود به عنوان یک معلم ایمان داشته باشیم

سیوطی در درالمنثور از رسول خدا«ص» روایت می کند که پیامبر فرمودند:

لو عرفتم الله حق معرفته لزلت لدعائکم الجبال

کوهها  که در سختی مثال ندارند سخت سخت در مقابل دعا و جهد و تلاش انسان می ریزند نرم می شوند از جا کنده می شوند و دلها

بنابراین انسان توانا،و موثر است و هر کاری از دستش بر می آید.انسان می تواند آفریننده باشد  باید به این توانایی خویش ایمان داشته  تا تاثیر گذار باشد.

ف:نگرانی پیامبر را رفع کنیم

در کتاب مستدرک الوسایل جلد 2 صفحه 625 پرده از یک نگرانی پیامبر برداشته شده است نگرانی ایی عمیق که تحققش را امروزه می بینیم در حدیث آمده است حضرت رسول الله«ص» عده ایی از کودکان را دید فرمود وای بر فرزندان آخر الزمان از پدرانشان،شخصی گفت پدران مشرکشان.فرمود: نه  بلکه از پدران مسلمانشان که هیچ چیز از فرایض و واجبات را به آنان نمی آموزند.

و اگر فرزندانی خودشان پاره ایی از مسائل دینی را فراگیرند آنها را منع می کنند و فقط به این قناعت می کنند که فرزندان از متاع دنیا چیزی به دست آورند من از این گونه پدران بیزارم و آنان از من نیز بیزارند.

پیامبر از یک خلا تربیتی گلایه داشت و این خلا را معلم می تواند پر کند چه افتخار ی ست که یک فردی بتواند یک خلایی را که پیامبر از آن دغدغه داشت پر کند و یک نوع نگرانی را از دل پاک پیامبر بزداید.

تنها انتظار مهم از یک معلم حرکت در این راستا است تلاش برای تزریق اندیشه های دینی به درون پاک شاگردان،تلاش برای تربیت انسان های مومن و مسلمان و مفید برای جامعه.

م:همه معلم باشیم

یک قانون فراگیر که می تواند همه جا گسترده گردد. زن برای شوهر ش معلم باشد و شوهر برای زنش ،هر یک در تربیت یگدیگر بکوشند یکی از همین معلمین زن که در مهاباد به درجه شهادت نایل آمد شهید نسرین افضل بود معلمی بزرگ که وصیت نامه اش غوغا می کند من خود شخصا از این وصیت نامه درس های فراوان گرفته ام و هر روز آن را مرور می کنم

اوخطاب به شوهرش چنین می گوید:همسرم بدان که من نسرین و کسی که تو را دوست می دارد شهادت را هم بسیار دوست می دارم چون خدای خود را در آن زمان پیدا می کنم از تو می خواهم اگر می خواهی فردی خداگونه باشی و درس دهنده از امروز و از این ساعت سعی کنی تماس خود را با خدا ی خویش بیشتر کنی و همین طور معلمی باشی جدی

چه زیباست که همه معلم همدیگر و درخشنده گر راه یکدیگر باشیم امر به معروف و نهی از منکر نماییم و هدایتگر یگدیگر به سوی روشنایی،هدایت و شهادت باشیم.

سلام خداوند بر معلم بزرگ بشریت محمد مصطفی و درود بر همه معلمین  تاریخ بشریت