احکام در خانه قسمت دوم رئوف سعیدیان آموزش احکام غیر حضوری در خانه   درس بیست و یکم روزه مقدمه یکی دیگر از تکالیفی که ما مسلمانان که تسلیم اوامر و دستورات خدا شده ایم باید انجام دهیم روزه است  ما مسلمانان در هر سال ماه مبارک رمضان را روزه می گیریم  یعنی به خاطر رضایت پروردگار از اذان صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن و آمیزش جنسی و  تمام لذائذ و کفر و منهیات پرهیز می نماییم روزه تمرین مهم دیگری ست تا انسان استوارتر به مسیر الهی شدن گام بردارد، مصونیت بزرگی ست  تا انسان از شر شیطان های متعدد نجات بیابد.مسلمان با روزه گرفتن تمام زندگیش را به دستان آرام بخش خداوند می سپارد انسان به خاطر او از نیازهای طبیعی جسمیش دست بر می دارد و این بزرگ ترین  علامت بندگی ست مبطلات روزه اگر کسی در طول روز از دین اسلام حتی برای یک لحظه برگردد و یا دیوانه شود ویا زنی دچار قاعدگی شود یا بچه به دنیا آورد روزه اش باطل می گردد فرضهای روزه 1-نیت 2-پرهیز از آشامیدن،خوردن و آمیزش جنسی مبطلات روزه 1-خوردن و آشامیدن2-آمیزش جنسی 3-کفر حکم خوردن از روی فراموشی در حین روزه اگر عمدا در حال روزه چیزی بخوریم یا بیاشامیم روزه باطل می شود اما اگر از روی فراموشی باشد  روزه را باطل نمی کند حکم استعمال دارو حین روزه هر چیزی وارد بدن انسان شود چه از طریق عادی یا غیر عادی روزه را باطل می کند اما از طریق رگ و پوست یا گذاشتن دارو در چشم روزه باطل نمی گردد حکم احتلام در حین روزه کسی که در حین روز ه در هنگام خواب محتلم شود و شهوتش بیاید روزه اش باطل نمی شود اگر فرد روزه داری به فکر کارهای آمیزشی بیفتد یا چشمش به نامحرمی بیفتد و تحریک شود و شهوتش بیاید روزه اش باطل نمی شود البته از ثواب روزه اش کاسته می شود حکم بوییدن بوئیدن گل و همچنین استشمام دود و بخار  روزه را باطل نمی کنند اما بهتر است ترک شوند رفتن به زیر آب در حین روزه رفتن به زیر آب در هنگام روزه ناپسند است بهتر است اجتناب شود چون امکان وارد شدن آب به بدن از راه سوراخ گوش ودهان ودیگر منافذ بدن وجود دارد حکم استمنا در حین روزه اگر فرد روزه داری هنگام روزه خود را با دست و آلات دیگر که به آن استمنا گویند  تحریک کند و شهوتش بیاید روزه اش باطل می گردد. استمنا چه در رمضان و چه در غیر رمضان حرام است وعلما برای آن حکم شرعی گذاشته اند و آن را از جمله گناهان کبیره برشمرداند حکم جنب شدن در شب ماه رمضان اگر کسی شب جنب شد و تا صبح غسل نکرد روزه اش باطل نیست اما بهتر آن است قبل از طلوع فجر غسل کند حکم استفراغ اگر کسی بی اختیار استفراغ کرد اشکالی ندارد به شرطی که  از بر گشتن آن به معده جلوگیری نماید ولی اگر کسی خود با دست خود وعمدی استفراغ نمود روزه اش باطل می شود روزه پیر و بیمار بر پیر فرتوت و بیمار لاعلاج روزه واجب نیست و قضا هم ندارد اما  اگر قدرت مالی داشتند باید به جای آن چیزی به مساکین بدهند تقریبا 680 گرم گندم  برای هر روز  روزه زن شیرده و حامله بر زنی که بچه دارد و شیر می دهد یا حامله است اجازه داده شده روزه نگیرد اما باید بعدا قضا نماید اما اگر زن به خاطر کودکش روزه نگرفته باید علاوه بر قضا  به مساکین هم فدیه دهد برای هر روز همان 680 گرم گندم روزه مسافر بر کسی که به مسافرت دور رفته می تواند روزه اش را بشکند و بعدا قضا نماید مسافرت دور همان مسافت قصر وجمع  است که حداقل در حدود 86 کیلومتر می باشد مطلع شهرها شهر ها یی که وقتشان یکی  ست و طلوع و غروب خورشید در آن ها یک وقت است اگر در یکی از آن ها ماه را رویت کردند برای ما باقی شهرها کافی ست و باید با هم روزه و عید بگیرند ولی اعتبار به دیدن ماه در شهرها و کشورهای دور و متفاوت در مطلع نمی شود. حرمت عمدی شکستن روزه شکستن روزه بدون عذر  حرام است اسباب اجازه افطار روزه اگر کسی در وسط گرما آن قدر تشنه بود که ترس هلاک شدن داشت اجازه دارد  روزه  اش را بشکند وبعدا قضا نماید واین حکم شامل گارگری که کار سخت و طاقت فرسا دارد نیز می شود حکم آمیزش زن و شوهر در حین روزه اگر زن و شوهری با زبان روزه آمیزش کنند علاوه بر قضای روزه باید مرد کفاره بدهد کیفیت کفاره جماع کفاره عبارت است از آزاد نمودن یک عبد اگر نتوانست باید دو ماه پشت سر هم روزه بگیرد اگر نتوانست دو ماه متوالی روزه بگیرد باید شصت نفر بینوا را غذا بدهد ماهیت کفاره جماع کفاره آمیزش کفاره ترتیبی می باشد یعنی اول باید بنده آزاد کند اگر نبود روزه و اگر نتوانست آن وقت باید غذا دهد حکم تکرار آمیزش جنسی اگر کسی چند بار در چند روز روزه اش را با آمیزش جنسی شکست باید به تعداد آن روزها کفاره دهد روزه قضا اگر کسی روزه قضا داشت و تا  رمضان بعدی نتوانست قضای آن را بگیرد باید هم روزه را قضا کند و هم فدیه بدهد روزه سنت انسان مسلمان می تواند در روزهای ماباقی سال،هر وقت دلش خواست روزه سنت بگیرد روزه  حرام روزه گرفتن در روز جشن و همچنین در روز آخر شعبان که یوم الشک می باشد و سه روز پس از عید قربان حرام است.   سئوالات درس روزه 1-کدام گزینه صحیح می باشد؟ الف: اگر فرد روزه داری به فکر کارهای آمیزشی بیفتد یا چشمش به نامحرمی بیفتد و تحریک شود و شهوتش بیاید روزه اش باطل نمی شود البته از ثواب روزه اش کاسته می شود ب: بر پیر فرتوت و بیمار لاعلاج روزه واجب نیست و قضا هم ندارد ج: بر کسی که به مسافرت دور رفته می تواند روزه اش را بشکند و بعدا قضا کند    د: اگر کسی شب جنب شد و تا صبح غسل نکرد روزه اش باطل می باشد 2-کدامیک جزء کفاره جماع با زبان روزه در ماه مبارک رمضان می باشد؟ الف:آزاد کردن یک بنده     ب:دو ماه روزه متوالی       ج:اطعام شصت نفر بینوا     د:همه موارد   3-کدامیک از گزینه های زیر صحیح می باشند؟ الف : اگر کسی در طول روز از دین اسلام حتی برای یک لحظه برگردد و یا دیوانه شود ویا زنی دچار قاعدگی شود یا بچه به دنیا آورد روزه اش باطل نمی گردد ب: اگر عمدا در حال روزه چیزی بخوریم یا بیاشامیم روزه ما باطل نمی شود اما اگر از روی فراموشی باشد  روزه باطل می شود ج: اگر کسی بی اختیار استفراغ کرد اشکالی ندارد به شرطی که  از بر گشتن آن به معده جلوگیری کند ولی اگر کسی خود با دست خود وعمدی استفراغ کرد روزه اش باطل می شود د: روزه گرفتن در روز جشن و همچنین در روز آخر شعبان که یوم الشک می باشد و سه روز پس از عید قربان  اشکالی ندارد.             درس بیست و دوم زکات مقدمه یکی دیگر از پایه های دین اسلام که برای بهبود اوضاع جامعه و رفاه حال مسلمانان وضع شده زکات است در دیدگاه اسلام مسلمانان همچون یک پیکره اند و این پیکره نباید قسمتی از آن دچار مشکل شود زکات برای این است که فقر در جامعه ریشه کن شود با توجه به اینکه تمامی ملک و املاک از آن خداست و خدا دستور پرداختن زکات را داده در زکات دادن هیچ گونه منتی نیست و در اصل صاحب آن مالی که زکات داده می شود دیگران هستند پس زکات دهنده تنها مسئول پرداخت است نه صاحب مال.بنابراین تصرف در مالی که  باید به عنوان زکات داده شود حرام است  و چون آن مال در دیگر اموال فرد ثروتمند مخلوط شود مال وی آمیخته با حرام می گردد. منکر زکات کسی که منکر  زکات شود کافر است و جهاد با کسانی که زکات نمی دهند واجب می باشد انواع زکات در شریعت اسلام دو نوع زکات وجود دارد زکات مال زکات بدن «فطریه» اموال زکوی زکات در مال بر4 نوع از اموال که هر یک  شامل موارد متعددی می شوند با شرایط خاص تعلق می گیرد: غلات طلا و نقره دام مال تجارت شرایط وجوب زکات زکات در صورتی واجب می شود که آن چیزی که زکات داده می شود به حد نصاب رسیده باشد بنابراین بر موارد زیر زکات تعلق می گیرد حد نصاب زکات غلات غلات :900 کیلو گرم غلات زکوی در غلاتی زکات واجب است که قوت باشند مثل گندم.جو ،نخود .ذرت. عدس .ماش .لوبیا وهمچنین در خرما.کشمش و انگور هم زکات واجب می باشد تفکیک در زکات غلات اگر غلات با آب باران آبیاری شوند و کشاورز  زحمت کمتری بکشد زکاتش بیشتر است« یک دهم» اگر با چاه و قنات و با زحمت آبیاری شوند یک بیستم زکات دارند حد نصاب زکات قوت و میوه در قوت و میوه ای که به سیصد صاع یعنی 900کیلوگرم برسد زکات واجب است حد نصاب زکات حیوانات و طلا حد نصاب زکات در حیوانات و طلا  به شرح زیر می باشد: شتر : 5 راس گاو: 30 راس گوسفند:40 راس طللا20  مثقال حد نصاب زکات طلا اگر کسی 20 مثقال طلا داشت باید نیم مثقال آن را زکات دهد زکات زیورآلات زن در زیور آلاتی که مباح هستند مثل انگشتر و دستبند و گردنبند طلا  که زن از آن ها استفاده می کند زکات واجب نیست ولی اگر از آن ها استفاده نکند پس انداز باشند به جهت تجارت و یا برای گران شدن آن ها را نگه داشته باشد زکات در آن ها واجب می باشد. استثنا در زکات زیورآلات اگر زن طلا و زیور آلاتش بیش از حد معمول باشند باید زکات  آن ها را بدهد زیورآلات مردان  در انگشتر و گردنبند طلا که برخی مردان  استفاده می کنند  زکات واجب است حد نصاب نقره حد نصاب نقره 200 درهم می باشد که تقریبا 672 گرم می باشد باید از این مقدار سه مثقال و نیم زکات داد زکات پول رایج کشور پول رایج در هر کشور و هر چه در معامله به کار رود باید با نقره سنجیده شوند و زکات آن ها خارج شود چون سنجش با نقره به نفع فقرا می باشد زکات طلای مفقود شده اگر کسی 20 مثقال طلای اندوخته خود را گم کرد در هنگام یافتن باید زکات آن را بپردازد. زکات پول قرض داده شده اگر کسی پول به دیگری قرض داده و به حد نصاب رسیده باشد باید زکات آن را پس از باز پس گیری از مدیون پرداخت نماید شرط گذشت سال در مال التجاره و طلا ونقره و همچنین حیوانات گذشت یک سال در ملک صاحبش لازم است اما برای غلات گذشت سال لازم نیست زکات مال موقوفه مال موقوفه زکات ندارد زکات ارث و موهوبات در  ارث و  همچنین چیزی که به ما بخشیده شده زکات نیست زکات مال بدهکار اگر کسی بدهکار است اما مالی دارد که به حد زکات رسیده زکات بر او واجب است و از زکات معاف نمی شود مستحقین زکات زکات را باید به افراد زیر داد 1-فقیر.کسی که کسب و دارائی ندارد 1-مسکین.کسی که دارائی دارد اما کفایت زندگیش را نمی کند 3-جهادگران در راه  خدا 4-کسی که تازه مسلمان شده است 5-عبدی که می خواهد آزاد شود 6-بدهکاری که نمی تواند قرضش را پس بدهد 7-مسافر درمانده 8-کسی که مامور جمع آوری زکات است حکم دادن زکات به کافر  زکات باید به مسلمان داده شود بنابراین دادن زکات به کافر درست نیست زکات فطریه زکات فطریه در ماه مبارک رمضان واجب می گردد و آن عبارت است از دو کیلوونیم از قوت غالب شهر شرایط وجوب زکات فطریه زکات فطریه بر هر انسان مسلمانی واجب است البته مسلمانی که اضافه بر غذای روز جشن خود وخانواده اش قوت داشته باشد زمان وجوب زکات فطریه  وقت واجب پرداخت زکات فطر از غروب آفتاب شب جشن است تا تمام شدن نماز جشن و بعد از آن باید به صورت قضا پرداخت نماید البته در طول ماه مبارک می توان فطریه را پرداخت کرد           سئوالات درس زکات 1-در کدام گزینه زکات واجب نیست؟ الف:غلات و قوت       ب:طلا و نقره       ج:زیورآلات مباح زن          د:پلاک و زیورآلات مرد 2-حد نصاب غلاتی که با آب باران آبیاری می شوند کدام گزینه می باشد؟ الف:یک دهم              ب: یک بیستم                   ج:دو دهم                 د:سه دهم 3-در کدام مورد زکات واجب می باشد؟ الف:عدس و ماش    ب: گندم.جو ،نخود            ج:ذرت، لوبیا         د:هر سه مورد 4-کدام گزینه صحیح نمی باشد؟ الف:اگر غلات با چاه و قنات و با زحمت آبیاری شوند یک بیستم زکات دارند ب:در قوت و میوه ای که به سیصد صاع یعنی 900کیلوگرم برسد زکات واجب است ج:اگر کسی 20 مثقال طلا داشت باید نیم مثقال آن را زکات دهد د:در انگشتر و گردنبند که برخی مردان  استفاده می کنند  زکات واجب نیست 5-کدام مورد زکات ندارد؟ الف:مال موقوفه          ب:مال موهوبه و ارث          ج:مال قرض داده شده             د:الف و ب 6-مقدار زکات فطریه ...؟ الف:دو ونیم کیلو قوت غالب شهر                                                  ب:سه کیلو قوت غالب شهر       ج:یک کیلو قوت غالب شهر                                                            د:یک و نیم کیلو قوت غالب شهر       درس بیست و سوم حج مقدمه حج یک عبادت اجتماعی به حساب می آید هر ساله در ماه ذی الحجه هزاران نفر در گوشه و کنار جهان به مکه مکرمه  می روند تا دسته جمعی و در کنار هم این عبادت عظیم را انجام دهند شرایط وجوب حج بر هر کس که دارای شرایط زیر باشد واجب است که در طول عمر یک بار به زیارت خانه خدا برود 1-مسلمان و عاقل باشد 2-به حد تکلیف رسیده باشد 3-توانایی مالی و بدنی داشته باشد. یعنی مخارج خانواده را داشته باشد و مخارجی که با خود می برد اضافه باشد بر مخارج خانواده 4-سلامتی بدنی داشته باشد 5-راه رفت و برگشت امنیت داشته باشد شرط داشتن همراه محرم برای زن همراه محرم داشتن یکی دیگر از شرایط وجوب حج بر زنان می باشد تکلیف کسی که حج براو واجب بود اما حج نرفت و فوت کرد اگر کسی شرایط حج را داشت و به حج نرفت و مرد فرض برگردن او باقی ست و باید از ارث او کسی را کرایه گرفت  تا به جای او حج را انجام دهد         سئوالات درس حج 1-شرایط وجوب حج در کدام گزینه نهفته است؟ الف:اسلام و عقل     ب:استطاعت مالی و بدنی       ج:امنیت راه        د:هر سه گزینه 2-یک شرط اضافی  وجوب حج بر زن چه می باشد؟ الف:همراه داشتن محرم                                                       ب:همراه داشتن شوهر    ج:سلامت جسمی                                                                   د:استطاعت مالی 3-تکلیف کسی که شرایط وجوب حج را داشت اما به حج خانه خدا نرفت و مرد چه می باشد؟ الف:حج از او ساقط می شود  ب:اندازه مخارج حج را باید به فقرا صدقه دهد ج:باید از محل ارث او کسی را اجاره کرد تا به نیابت او حج بگذارد     د:فرزند بزرگتر باید از محل درآمد خود حج را برایش به جای آورد                           درس بیست و چهارم  احکام مرگ مقدمه انسان با مرگ پا به مرحله بالاتری می گذارد  مرحله ایی که اگر انسان اهل طاعت بوده باشد هیچ وقت حاضر به بازگشت نیست حتی اگر تمام دنیا را به او بدهند. باید به این دید اسلامی به مرگ نگریست.پایان کار همه ما در این دنیا کوچ کردن است در بینش اسلام انسان محترم و جانشین خداست و در همه حال احترام انسانیت بودن او باید حفظ شود انسان موجودی اجتماعی ست و حتی در مرگ خود هم نیاز به دیگران دارد شریعت وظایفی در قبال میت برای مسلمانان گذاشته و فرض نموده است که در زیر به آنها اشاره می شود وظایف مسلمان نسبت به محتضر اگر کسی در حال تسلیم کردن جان بود بر اطرافیان واجب است او را رو به قبله بخوابانند  و کلمه شهادت را درکنارش زمزمه نموده و سعی کنند او نیز تکرار نماید پس از آن که جان تسلیم کرد باید چشم او را به هم گذاشت و پا و دستهایش را دراز کشید وظایف مسلمانان نسبت به میت پس از تسلیم جان یک انسان مسلمان حقوقی بر گردن اطرافیان واجب می گردد از آن جمله 1-غسل میت2-کفن کردن میت3-نماز خواندن بر میت 4-دفن میت مردگانی که غسل داده نمی شوند دو نفر از مردگان هستند که نه شسته می شوند و نه نماز میت بر جنازه آن ها خوانده می شود: شهید در جنگ با مشرکان بچه سقط شده که هنگام سقط صدا و گریه نداشته باشد یعنی کمتر از چهار ماه باشد کیفیت کفن میت پوشانیدن تمام بدن مرده با پارچه پاک و آن سه قطعه پارچه سفید و پهن وبلند است که تمام بدن را می پوشاندالبته واجب آن یک تکه است که سر تا پا را بپوشاند اما اگر کسی داشت می تواند از پنج تکه استفاده کند سه تا سر تا پا و یک پیراهن و یک سر پیچ اما برای زن دو تا کفن که سراسر بدن را بپوشانند و یک شلوار و یک پیراهن ویک سر پوش لازم است کیفیت نماز میت نماز میت به ترتیب زیر خوانده می شود: 1-نیت  خواندن نماز فرض کفایه میت نیت دارم نماز این میت را به فرض کفایه به جای آورم 2-گفتن چهار تکبیر 3-قرائت سوره الحمد پس از الله اکبر اول 4-صلوات فرستادن بر پیامبرگرامی«ص» پس از الله اکبر دوم 5-دعا برای میت پس از الله اکبر سوم (اللهم اغفر له(لها) وارحمه(ها) وعافه واعف عنه(عنها) و اکرم نزله(ها) و وسع مدخله(ها) اللهم ان کان (کانت)محسنا(محسنه )فزد فی احسانه (احسانها)و ان کان (کانت)مسیئه فتجاوز عنه (عنها)و لقه (لقها) برحمتک رضاک برای کودک باید گفته شود:  اللهم اجعله فرطا لابویه و سلفا و ذخرا و عظه و اعتبارا 6-دعا برای مسلمانان پس از تکبیر چهارم اللهم لا تحرمنا اجره و لا تفتنا بعده واغفر لنا و له 7-سلام دادن وخارج شدن از نماز                 سئوالات درس مرگ 1-کدام مورد جزء وظایف مسلمان نسبت به محتضر می باشد؟ الف:روبه قبله خواباندن محتضر                                                          ب:تلقین کلمه شهادت        ج:زمزمه کردن کلمه شهادت                                                                    د:همه موارد 2-کدامیک از وظایف مسلمانان نسبت به میت می باشد؟ الف: -غسل میت                                                             ب: کفن کردن میت       ج:نماز خواندن بر میت  و دفن میت                          د:همه موارد 3-کدام گزینه صحیح می باشد؟ الف:شهید در جنگ با مشرکان و بچه سقط شده که هنگام سقط صدا و گریه نداشته باشد غسل داده می شوند  ب:نیت ادای نماز میت چنین است: نیت دارم نماز این میت را به فرض کفایه به جای آورم ج:نماز میت همچون دو رکعت نماز صبح می باشد د:نماز میت رکوع و سجود دارد     درس بیست و پنجم استفاده از  طلا و نقره و لباس حریری (ابریشمی) حکم پوشیدن لباس حریر برای مرد پوشیدن لباس ابریشمی برای مرد مسلمان که مقید به برنامه اسلام است حرام می باشد اگر در لباسی ابریشم و جنس دیگر به کار رفته باشد اگر ابریشم از جنس دیگر کم باشد اشکالی ندارد حکم انگشتر طلا برای مرد در انگشت کردن انگشتر طلا برای مرد مسلمان حرام است حکم گردنبند طلا برای مرد به گردن انداختن گردنبند طلا برای مرد مسلمان حرام است حکم استفاده از ظروف طلا استفاده از ظروف طلا برای خوردن وآشامیدن حرام می باشد سئوالات درس لباس ابریشم و انگشتر مردان 1-استعمال کدامیک برای مرد حرام است؟ الف:گردنبند طلا              ب:انگشتر طلا            ب:ظروف طلا             د:همه موارد 2-کدام یک بر مرد مسلمان حرام نمی باشد؟ الف:ابریشم و لباس حریر      ب:انگشتر نقره        ج:گردنبند طلا       د:ساعت طلایی 3-حکم پوشیدن لیاس حریری آمیخته به جنس دیگر که حریر آن کمتر باشد چه می باشد؟ الف:حرام می باشد    ب: استعمال آن اشکالی ندارد       ج:مکروه می باشد      د:ب و الف       درس بیست و ششم خرید و فروش مقدمه خرید وفروش امروزه جزء برنامه روزانه هر انسانی می باشد شریعت اسلام اهتمام زیادی به خرید و فروش داده و برای کلیه مراحل آن و انواع آن احکام و آداب خاصی را گذاشته است و چون ما مسلمانیم و باید همه برنامه هایمان اسلامی باشد به جاست که آداب اسلامی خرید و فروش را بدانیم و از حلال و حرام در بیع و معاملات آگاه شویم. شرایط طرفین معامله با کسی می توان معامله کرد که شرایط زیر را داشته باشد: 1-از خود اختیار داشته باشد 2-به مرحله رشد رسیده باشد شرایط صحت مبیع و مال مورد معامله  1-پاک باشد 2-چیزی را که می خریم باید اول آن را ببینیم یا وصف وصفت آن را کاملا بدانیم 3-باید از کسی چیز بخریم که صاحب آن باشد و بتواند در آن مال تصرف نماید 4-باید چیزی را بخریم که بتوان آن را تحویل گرفت 5-باید چیزی را بخریم که نفع داشته باشد 6-برای خرید و فروش باید صیغه عقد بیع را بکار برد این مال را به تو فروختم و او بگوید قبول کردم حکم خریدو فروش اشیای نجس  خرید و فروش سگ و خوک و شراب و مردار و پوست آن ها و بیع چیزهای نجس باطل است و پول آن ها نیز حرام می باشد حکم خریدو فروش اشیای دزدی و غصبی         خرید و فروش چیزی که دزدیده شده یا به زور گرفته شده باطل است بیع فضولی خرید و فروش مال شخص دیگر بدون اجازه او باطل است مگر این که مال پدر باشد وپدر در قید حیات نباشد و فروشنده بی اطلاع از فوت پدر باشد که فروش  به اندازه سهم خودش صحیح است احتکار نفروختن ارزاق عمومی وانبارکردن آن به صورت احتکار برای وقت گرانی حرام است حکم خیانت در معامله فروختن جنسی که به طور مخفیانه با چیز دیگر مخلوط شده است حرام می باشد مثل شیر مخلوط با آب حکم خریدوفروش حیوان بچه دار خرید و فروش حیوان بچه دار که بچه هنوز به مادرش نیاز دارد به تنهایی حرام می باشد حکم فروختن انگور برای تهیه شراب فروختن انگور به کسی که بدانی آن را برای درست کردن شراب می خرد حرام است حکم ربا ربا در خرید و فروش اجناسی که با وزن وپیمانه فروخته می شوند و همچنین ربا در قرض حرام است مثلا کسی 10 کیلو گرم  برنج را با 12 گیلو گرم  برنج  عوض کند کسی 100هزار تومان قرض دهد به شرط آن که پس از مدتی بدهکار 122هزار تومان باز پس دهد شرایط خیار و برهم زدن معامله در بعضی مواقع خریدار و فروشنده می توانند معامله را به هم بزنند: 1-در صورتی که خریدار یا فروشنده در معامله گول خورده و ضرر مهمی کرده باشند 2-در صورتی که خریدار بعد از معامله بفهمد کالایی که خریده معیوب بوده است که در این صورت حق رد آن را دارد       سئوالات درس خرید و فروش 1-اگر از کودک پنج ساله ایی یک دستگاه دوچرخه خریده شود آن معامله چه حکمی دارد؟ الف:صحیح می باشد      ب:مکروه می باشد      ج:بدون اشکال است     د:باطل می باشد 2-بیع پشه و مگس چه حکمی دارد؟ الف: باطل است         ب: صحیح است             ج: مکروه است                 د:ب و ج 3-کدام گزینه صحیح نمی باشد؟ الف: خرید و فروش حیوان بچه دار که بچه هنوز به مادرش نیاز دارد به تنهایی حرام می باشد ب:فروختن انگور به کسی که بدانی آن را برای درست کردن شراب می خرد حرام است ج:نفروختن ارزاق عمومی وانبار کردن آن به صورت احتکار برای وقت گرانی جایز است د: خرید و فروش مال دیگری بدون اجازه او باطل است 4- در چه شرایطی طرفین معامله  حق برهم زدن معامله را دارند؟ الف: در صورتی که خریدار یا فروشنده در معامله گول خورده و ضرر مهمی کرده باشد ب:در صورتی که خریدار بعد از معامله بفهمد کالایی که خریده معیوب بوده است ج:در صورت وجود ربا در معامله د:الف وب         درس بیست و هفتم احکام چیزهای پیدا شده مقدمه گاهی اتفاق می افتد که چیزی را پیدا می کنیم با چیزهایی که آنها را پیدا می کنیم چکار کنیم و شریعت چه دستوری به ما داده است وظایف مسلمان در هنگام برخورد با اشیای مفقودی اگر چیزی را پیدا کردیم و به امانت داری خود اطمینان داشتیم  بهتر است آن را برداریم پس از برداشتن باید آن را در جای مناسبی نگهداری  کنیم سپس در مکان های عمومی به مدت یک سال اعلام کنیم که چیزی را  پیدا کرده ایم سرانجام اگر در طول این یک سال صاحبش را نیافتیم می توانیم آن را ملک خود کرده به شرطی که هر زمان صاحبش پیدا شد آن را  به او برگردانیم سئوالات درس بیست و چهارم 1-کدام گزینه صحیح می باشد؟ الف:هر چیزی را یافتیم در هر حالتی باید آن را برداریم   ب: به هر چیزی رسیدیم قطعا نباید به آن دست بزنیم      ج:اگر به امانت داری خویش اعتماد داریم آن را باید برداریم     د:هیچکدام 2-اگر اشیایی را یافتیم و پس از یک سال علی رغم اعلام در مکان های عمومی صاحب آن پیدا نشد چه باید کرد؟ الف:آن را به فقرا صدقه داد      ب:به صورت مشروط آن را ملک خود می نماییم تا صاحبش پیدا شود     ج:آن را فروخته و پولش را خرج می کنیم        د:آن را دور می اندازیم 3-با اشیای پیدا شده چه برخوردی باید صورت بگیرد؟ الف:در جای مناسب نگهداری شوند     ب:به مدت یک سال در مکان های عمومی اعلام گردد       ج:به محض یافت شدن به فقرا داده شوند               د:الف و ب   درس بیست و هشتم احکام نگاه کردن ، ازدواج و خواستگاری مقدمه ما امت مسلمان با کلمه طیبه لا اله الا الله پیمان بسته ایم و امت محبوب پروردگار شده ایم و این پیمان،پیمان بسیار مهمی ست.لا اله الا الله یعنی این که خدای من،جسم و جان من، متعلق به توست و به همان روشی از آن ها استفاده می نمایم که تو دستور داده ایی. بنابراین جسم و جان مسلمان چون از آن الله هست باید برابر دستورات از آنها استفاده و بهره برداری نماید.شریعت اسلام برای انسانها و به خاطر مصونیت زندگی اجتماعی حریم هایی را گذاشته و لازم است که انسان مسلمان و متعهد پا از آن حریم ها و حصارها فراتر نگذارد و تجاوز نکند و دستورات شریعت را در آن موارد به طور کامل انجام دهد شریعت برای حفظ این حریم ها ازدواج را پیش روی هر کس نهاده است ازدواج یعنی راه شرعی و طبیعی برآوردن نیاز جنسی،ازدواج یک قانون فراگیر طبیعت است که هیچ موجودی از دامنه آن خارج نیست احکام نگاه کردن به نامحرم نگاه کردن مرد به زن وزن به مرد نامحرم از روی شهوت حرام می باشد ضرورت ازدواج انسان باید برای برطرف کردن و پاسخ دادن به غریزه جنسی خود ازدواج کند وجوب ازدواج اگرکسی ترس داشت که مرتکب فحشا شود واجب است ازدواج کند انواع نگاه از لحاظ شرعی نگاه کردن مرد به زن  انواع و احکامی دارد 1-بدون ضرورت به بیگانه نگریسته شود این نوع نگاه کردن درست نیست 2-با قصد لذت  وبا شهوت به زن یا مرد نگریسته شود که حرام است حکم نگاه مرد به زن خواستگاری شده اگر پسری بخواهد با دختری ازدواج کند می تواند به صورت و دست هایش نگاه کند حکم نگاه به زن در کلاس درس برای شناسایی یک زن که مثلا شاهد است یا در حالت تعلیم مسائل دینی ست می توان به او نگریست شرایط صحت نکاح برای اینکه دختری به عقد شرعی پسری در بیاید باید 1-سرپرست دختر اجازه دهد و عقد شرعی را جاری نماید 2-دو شاهد مرد  حضور داشته باشند 3-با صیغه شرعی ازدواج صورت گیرد سئوالات درس ازدواج 1-ازدواج برای کسی که خوف افتادن وی در گرداب فحشا متیقن است چه حکمی دارد؟ الف:سنت                      ب:مباح                         ج:واجب                               د:جایز 2-در دو مورد جایز است به رخسار زن نامحرم نگریسته شود آن دو مورد کدامند؟ الف:برای شناسایی زنی که شاهد است                                 ب:نگریستن به شاگرد کلاس دینی     ج:نگریستن به زن در بازار و مکان های عمومی                        د:الف و ب 3-کدامیک جزء شرایط صحت نکاح می باشند؟ الف:اجازه سرپرست دختر و جاری ساختن عقد توسط وی یا وکیل وی  ب:حضور دو شاهد مرد در حین عقد ج:اجرای عقد با صیغه ایجاب و قبول شرعی      د:همه موارد 4-نگریستن بدون ضرورت به زن نامحرم چه حکمی دارد؟ الف:جایز است                     ب:جایز نیست                ج:اشکالی ندارد                  د:الف و ج     درس بیست و نهم حد شرعی حد زنای زن و مرد متاهل -اگر زن و مردی که ازدواج کرده اند مرتکب زنا شوند باید سنگسار شوند حد زنای زن و مرد مجرد اگر پسر و دختری که ازدواج نکرده اند دچار زنا و فحشا شوند باید صد ضربه شلاق بخورند و یک سال تبعید گردند حد تهمت دروغ دادن زنا اگر کسی فرد دیگری را متهم کند که زنا کرده اگر نتواند آن را اثبات کند و دروغ گفته باشد باید 80 ضربه تازیانه بخورد حد لواط و هم جنس بازی عمل لواط و هم جنس بازی از گناهان کبیره است و همان حکم زنا را در رجم و شلاق دارد این عمل حتی با همسر شرعی نیز حرام می باشد حد شرب شراب هر کس شراب بنوشد باید برای هر بار 40 ضربه تازیانه بخورد حد سرقت اگر کسی دزدی کند  ومال دزدیده شده به اندازه ربع دینار باشد دست او بریده می شود حد مرتد اگر کسی از اسلام برگردد و مرتد شود  در صورت امتناع از توبه باید کشته شود           سئوالات درسحد شرعی 1-     حد کدامیک از جرم های زیر قتل می باشد؟ الف:شرب خمر       ب:سرقت          ج:زنای زن و مرد متاهل          د:حد تهمت زنا 2-حد کدام جرم از باقی جرمها پایین تر است؟ الف:شرب شراب           ب:مرتد           ج:  لواط            د:تهمت به زنا 3-صد ضربه شلاق و یک سال تبعید حد کدام جرم می باشد؟ الف:شرب خمر        ب:سرقت ربع دینار         ج:زنای پسر و دختر مجرد          د:ارتداد 4- حکم کسی که از دین برگشته چه می باشد؟ الف:همچون ذمی با وی برخورد می شود                 ب:اگر توبه نکند کشته می شود  ج:به یک سال تبعید محکوم می گردد                      د:تمام عمر حبس ابد می شود                 درس سی ام احکام سوگند کیفیت سوگند شرعی سوگند زمانی درست وشرعی ست وحکم را ثابت می کند  که به  نام  الله یا  اسماءالله خداوند و صفات او  باشد کفاره سوگند اگر کسی سوگندیاد کرد و آن را شکست باید کفاره بدهد  کسی که سوگندش را شکست باید یکی از این سه کار زیر را انجام دهد : 1-آزاد کردن یک برده مسلمان 2-طعام دادن به ده نفر مسکین یا دادن لباس به آنها 3- سه روز روزه گرفتن حکم شکستن سوگند از روی فراموشی اگر کسی سوگند خورد و فراموش کرد و سوگندش را شکست  سوگندش شکسته نمی شود نذر واجب اگر کسی انجام عبادتی مثل روزه را در مقابل انجام گرفتن کاری مثل شفای بیماری بر خود نذر کند آن عبادت بر او واجب می شود             سئوالات درس سوگند 1-سوگند به یکی از پیامبران چه حکمی دارد؟ الف:سوگند محسوب نمی شود                                                   ب:سوگند محسوب می شود     ج:در صورت انجام کار باید کفاره بدهد                                   د:هیچکدام 2-اگر کسی سوگند یاد کرد که به خانه ایی وارد نشود و ندانسته وارد شد تکلیف وی چیست؟ الف:باید کفاره بدهد                                                      ب:سوگندش شکسته ولی کفاره ندارد       سوگندش همچنان پابرجاست و کفاره ندارد          د:هیچکدام 3-با نذر انجام عبادت در مقابل شفای بیمار کار نذر شده چه حکمی پیدا می کند؟ الف:واجب می شود                                                                   ب:سنت است که انجام گیرد     ج:هیچ حکمی ثابت نمی شود                                               د:انجام دادن و ندادنش برابر است       پایان رئوف سعیدیان