حوزه و دانشگاه/وحدت حوزه و دانشگاه/شهید مفتح/پایگاه های فکری فرهنگی اسلام/استراتژی های حوزه و دانشگا
حوزه و دانشگاه
این دو پایگاه مهم فکری، فرهنگی
وضرورت به روز نمودن استراتژی ها در دوران جنگ اراده ها
رئوف سعیدیان
امروز دشمن در سایه برنامه ریزی هوشمندانه و با استفاده از تجربیات موفق چندین ساله اش تاکتیک های جنگ نظامی، جنگ اقتصادی، جنگ ، شبیخون و ناتو فرهنگی را پشت سر گذرانده وبه جنگ باورها واراده ها به عنوان یک جنگ همه جانبه ،یک جنگ شامل وتاثیر گذار روی آورده است. در سایه سار این جنگ بسیار زیر گانه، باورها وافکار شهروندان وجامعه زیر بمباران قرار گرفته وتمامی باورهای قبلی وثابت آنها به مرور زمان فسخ ومسخ و نسخ می شوند. در این عرصه دشمن برای واحد سازی جهانی برنامه ریزی نموده وجهانی می اندیشد واین خود برخلاف ما نشان از تفوق وزیرکی وهوشیاری ودلسوزی دشمن نسبت به خود وآرمان هایش دارد.
دشمن به طرزی بسیار هوشمندانه به دسیسه هایش اعتقاد ودر راستای تحمیل آنهابر شهروندان جهان تلاش، جهاد وفعالیت می نماید امروز همه چیز در دستان توانمند وشیطانی دشمن ما شکل می پذیرد و ما همگی به نوعی قربانی دسیسه های شوم آنها شده ایم.
او زیرکانه میان امتها وبه خصوص امت اسلامی تفرقه می اندازد وبا حربه شعله ورساختن تعصب ها به وسیله راه اندازی شبکه های ماهواره ایی متعصب ومتحجر مذهبی، بلوا وآشوب به راه می اندازد سنی رابه جان شیعه وشیعه رابه جان سنی می اندازد و در مقیاس پایین تر هم احزاب وفرقه های درون مذهبی را هم برای کشتن یکدیگر مسلح ودوآتشه نموده اند.
دشمن تاآن جا به پیش رفته که امروز کشتگان مسلمان به دست خود مسلمان بیشتر از کشتگان آنها به دست کفار است.
چه درد آوراست اخباری که هر روز از کشتار شیعیان در پاکستان واز کشتارهای متعددمسلمانان به دست خود در افغانستان، سوریه وعراق به سمع مبارک ما میرسد؟
حقیقتادر این قضیه آشفتگی بسیار ونقش آفرینی پایگاه های فکری وفرهنگی خودی جهت ساماندهی بسیار کم رنگ وگاهی اصلا بیرنگ است.
مسلمابرای ساماندهی این مسئله وحدتی منسجم وعاقلانه لازم وضروری می باشد که تاکنون اتفاق تاثیر گذاری در این رابطه دیده نشده است؟اتحادی برای مقابله و حفاظت از نیروهای خودی.اتحادی که بتوان نمودهای آن را بعینه دید.اتحادی که منظور بزرگان و بنیان گذاران این هدف بزرگ بود؟
دشمن باتوانمندی هایی که در حوزه رسانه، فیلم وسیمنا دارد امروزاذهان کودک ونوجوان وحتی بزرگسال مارا هم هدف قرارداده ودر راستای کنترل آنهاتلاش می نماید. حس ششم کودکان و جوانان ما را با واردکردن به صحن های مبتذل وبیهوده به سوی شیطان رهنمون نموده وآنهارابرای زندگی در یک جامعه لائیک ولاابالی وشهروندشدن به سبک جوامع آمریکایی واروپایی آموزش وپرورش می دهدتلفات در اینجاآنچنان روبه تزایداست که سیل خون جنازه ها را با خود برداشته وغوغا می کند.
چراناگفته بماند که دردوروبر ما بسیاری غرب زده شده وهمچون شهروندی بی دین می اندیشند بی تفاوت از کنار مناسک مذهبی گذشته ودر خفا وظاهر دم به تمسخر وتوهین ارزشهای اسلامی می زنند و سبک زندگی خویش را سبکی اباحی گرایانه قرار داده اند
فیلم های مبلغ ومروج بی غیرتی وبی بند وباری وخیانت که در خانواده هابه علت جذابیت وزیبایی بازیکنان زن آن بسیار طرفدار دارند در پاره ایی مواردحتی غیرت ،شرف وناموس را از دل شوهران نسبت به زنانشان وزنان نسبت به شوهرانشان ربوده وبسیاری را به اصطلاح حدیث نبوی دیوس بارآورده است.
روسری ها را از سروگردن زنان پایین کشیده وزینتها را نمایان ساخته است چنان کرده که عریان شدن برای برخی ها ارزش وهنجار گشته است رابطه ها راتبدیل وتحویل نموده است. به راستی دشمن در این زمینه هم بسیاری از خاکریزها را فتح وتسخیر نموده است وکمتر دفاع ومقاومتی نیزاز طرف پایگاه های فکری وفرهنگی ما دیده می شود لذا با توجه به این همه تهدیدات گسترده و پی در پی می طلبد که حوزه ودانشگاه باهمگونی خویش در راستای باز پس گیری خاکریزها و مرزها که هنوز دشمن باقدرت تمام بر آنهامسلط نشده اهتمام وکاری از پیش ببرند.در این راستا سئوالات زیادی قابل طرح است از جمله این که حوزه و دانشگاه این دو پایگاه مهم فکری فرهنگی برای ترویج سبک زندگی اسلامی تا چه حد کوشیده و قدرت نرمشان را به این منظور تجمیع نموده اند؟
تربیت وپرورش به علاوه آموزش که در مکتب اسلام بیشتر به اسم تعلیم وتزکیه تبلیغ میشود ونظری جامع به انسان در بعد روحی وجسمی دارد موضوعی بسیار حساس و ظریف است و دین مبین تاکیدات مکرری بر ان دارد از طرف دیگر دشمن به مسئله تعلیم وتزکیه بسیار حساس است او اعتقادی به تزکیه ودر خدمت بودن تعلیم برای تزکیه ندارد ویکی از ابزارها وتاکتیک هایش آن است که اصطلاحات کاربردی را تغییر و تبدیل وجایگزین نماید مدیریت بدن یکی از واژه های جایگزین است در این حربه روح فراموش می شود معنویت پوشیده وبه چاه انداخته می شود لذت روحی ومعنوی وجود خارجیش رااز دست می دهد وهمه چیز در لذت خلاصه می گردد. بدنها تبدیل شده وسیمای طبیعی خود را از دست داده وبدنی مصنوعی ساخته می شود بدنی که افراد با دیدنش لذت برده و از او تعریف نمایند بدنی که متعلق به همه و برای همه است.
دشمن برای جایگزینی اصطلاحات تربیت و تزکیه از راه های متنوعی وارد شده است بحث داغ جراحی های زیبایی در گونه و بینی، تبلیغ وسایل آرایشی متعدد وگران قیمت،مدهای متنوع و جذاب مانتوها و لباس، همه وهمه نمودی از تاثیرات این دسیسه دشمن می باشند.
امروز کمتر کسی ست که آن چنان که به بدن وظواهر آن اهمیت می دهد به آرایش روح وروانش اهمیت بدهد بسیاری فقط در فکر جسم خود هستند وهمه چیز دیگر را از جمله زیبایی های روحی و معنوی به فراموشی سپرده اند.
می توان چنین نتیجه گرفت که امروز دشمن فراتر از تصورات ما به پیش آمده و خاکریزها را تسخیر نموده است.لذا با درک فضای موجود می طلبد حوزه و دانشگاه این دو پایگاه مهم فکری و فرهنگی در جهان اسلام با نزدیکی به هم و هم اندیشی بیشتر به میدان آمده و زبده ترین افسران خود را بکارگیری کرده و به قلب دشمن زده و او را وادار به عقب نشینی نمایند و با اتحاد خویش و پی ریزی استراتژی های کاربردی و ابتکاری برای پاسداشت و مقابله الگویی زنده برای مبارزان جهان اسلام و مستضعفان گشته و استقامت خود را به نمایش بگذارند
قطعا با احتساب دسیسه های گسترده دشمن و ظرفیت های این دو پایگاه می توان به این نتیجه رسید که کوتاهی های زیادی از طرف این دو پایگاه مهم در راستای مقابله و حفاظت صورت گرفته است و دوران تلاش ها و کوشش های گسترده تری لازم دارد.