ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم(اسرا9)

قران بخوان تمام جهان گوش می شود

غیر از تو هرچه هست فراموش می شود

محو حرای زمزمه اسمانیت

داود هم به محض تو مدهوش می شود

لب باز کن به زمزمه در این سکوت محض

قران بخوان تمام جهان گوش می شود

ان چه قران بدان هدایت می کندبی شک بهترین است،معتدل ترین دین وپایدارترین ایین.نورانیت جامعه اسلامی وافراد مومن در گروه بهره گیری از این منبع نور و رحمت است رمضان که می اید همه ی دلها به سوی انوار معرفت کلام الهی پر می گشایند و طنین دل انگیز ایات خدا در مساجد ومنازل به گوش می رسد در این ماه مهمانی الهی همه چیز عطر ملکوتی خاصی به خود می گیرد دلها نورانی ودر بیرون خانه ها عطراگین ندای ملکوتی قران می شوند. سحرهای دلگیر رمضان از هر دیار وبرزنی زمزمه تلاوت ایات الهی گوشها را نوازش می کند.

اما همه وقت این چنین نیست و همه لحظه ها این نورانیت خاص را ندارند .گویا این شور وشوق تنها در رمضان وبرای رمضان است دریغا که نباید چنین می بود .

از رمضان و ضیافت الهی که گذشتیم همه جا جور دیگر می شوند دلها بیگانه می شوند مساجد از جمعیت وابهت رمضان خالی می شوند و همه جا سوت و کور می شود و اوایی نیست تا شنیده شود وانس والفت با کلام الهی رخت بر می بندد  بسی جای تاسف است .با این حال نمی دانی دل کندن از رمضان برای شوریدگان وصال چه سوزناک است و چه حزن سنگینی بر دلهای عاشقان میگذارد.

ایا قران خاص رمضان وتنها برای تلاوت وعمل کردن در رمضان نازل شده است؟

ایا مساجد فقط برای عبادت در رمضان ساخته شده اند ؟

بی شک چنین نیست

پس چه باید کرد؟

باید نهضتی افرید نهضتی برای احیای نقش مجدد مساجد ان خانه های دوست داشتنی خداوند مهربان وتاثیر گذاری انان در دل جامعه ونهضتی فراگیر به منظور قران آموزی وکشاندن نوجوانان وجوانان به این مسیر قرانی.

وبرای تحقق این نهضت فراگیر در دل جامعه پیمودن این مسیرها ضروری ست:

1- ماموستایان مساجد ، قاریان وحافظان و دوستداران قران کریم مساجد را که امروزه در جامعه ما گم شده اند و نقش خود را از دست داداند بگردند ودوباره بیابند و پیدا کنند   ماموستایان دینی و دوستداران قران از مساجد دانشگاه تربیت بسازند و فعالیت های جذب دینی وتربیتی را در مساجد افزایش دهند برای همه از پیروجوان و زن ومرد گرفته برنامه های اموزش دین وقران بگذارند وبار دیگر تاثیر گذاری مساجد را به نمایش بگذارند و تاثیر گذاری مساجد را در عصر نبوی و دوران های شکوفایی اسلامی را به یاد اورند

بی تردید ماموستایان وخادمان قران مسئولیت بزرگی را در این راستا بر عهده دارند وچنان است که اگر جوانان جامعه اسلامی تحت تاثیر افکار مخرب ولائیک قرار گیرند ماموستای دین که سنگربان این ره می باشد حتما مورد مواخذه الهی قرار می گیرد به جهت کم کاری وسهل انگاری در ادای ماموریت ویژه خود.در قیامت مواخذه می شود که  چطور در همسایگی وی ودر حیطه مسئولیت وی جوانی فکرش دزدیده شد واز جامعه اسلامی بریده شد اما او بی خبر ماند یا دانست وسکوت پیشه کرد واقعا چطور واین کم کاری چگونه توجیه می گردد وچه جوابی برای پاسخ گویی در محضر خدا باقی می ماند

قاریان وحافظان وماموستایان دینی بیدار باشید وقطعا بدانید که اگر بار دیگر مساجد را محور قرار دهیم وهمه در کنار هم در مساجد به سوی خدا دعوت کنیم ان وقت می توانیم پابرجا ومحکم واستوار ویک صدا در برابر شبیخون دشمن دینی بایستیم و تمامی مستکبران را با تمام تجهیزات از بین ببریم

و این نهضت اولین گامش با فعال سازی مساجد شروع می شود

2- پدران ومادران خود را موظف به تعلیم قران به فرزندان خود بدانند واگر پدران ومادران وظیفه خود بدانند که به فرزندانشان خواندن قران ودرک معنای عبارات ان را بیاموزند امید است در اینده ای نه چندان دور خواندن قران در جامعه فراگیر شود و جوانان با قران مانوس شوند چطور است که پدری برای امورات روزانه فرزندانش غمخوار است اما برای دین وتربیت کودکش هیچ وقعی نمی نهد و اهمیتی نمی دهد مگر نه این است که زندگی جاودانه در ان دنیاست واین تنها عرصه ایست برای ازمایش وانتخاب نوع زندگی در ان دنیای جاودانی و فراتر از تصور.

و اگر چنین کنیم :

پشتوانه فکری در مسیر اعتقادات حق و راه تقوا به وجود می اید و از گرفتار شدن در بند بندگی شیطان جوانان جامعه اسلامی در امان می مانند

و به هر حال

نیاز امروز جامعه اسلامی ما ارتباط مستقیم همگان به خصوص جوانان با قران و منابع وحی ست  و این ارتباط همگانی با تاثیر گذارنمودن مساجد و برجسته نمودن نقش انان وبازگشت مجدد به مساجد میسر می شود

بنابراین اگر مسلمانیم و خواهان تسریع در تشکیل جامعه دینی هستیم باید چنین و چنان کنیم پس همه چیز بستگی به همت ما دارد

 

قران را باید دوباره پیدا کنیم ما قران را گم کرده ایم

او می گفت :من قران را پیدا کردم

نویسنده معروف اسلام سید قطب در مقدمه کتاب خود تصویر فنی در قران مجید بحث جالبی تحت عنوان من قران را پیدا کردم دارد که خلاصه اش این است:

در کودکی که نخستین بار قران را می خواندم با اینکه فکر من قادر به درک معانی بلند ان نبود چیزهایی از ان احساس می کردم هنگامی که بعضی از ایات را می خواندم عکسها وتصویرهای جالبی مناسب معانی ان در مغز من نقش می بست من از این تصویرهای ساده و قدرت خلاقه قران فوق العاده لذت می بردم وبا ان مدتها سرخوش بودم ان ایام با خاطرات شیرینش گذشت

هنگامیکه  قدم در محیط مدرسه ومراکز علمی گذاشتم و تفسیر قران را در کتب تفسیر خواندم و اقوال این وان را مطالعه کردم دیدم دیگر اثری  از ان تصویرهای روح پرور و ان جمال دل انگیز ی که در کودکی می دیدم در اعماق فکر من پیدا نیست متحیر شدم مگر این همان قرانی نیست که من در کودکی می خواندم وان قدر از معانی ا ن لذت می بردم چرا امروز این قدر مشکل و پیچیده و خالی از ان روح وزیبایی ولذت شده است

مگر این قران ، قران دیگری ست ان تصویرهای زنده وروح پرور کجاست ناچار گفته های این وان و انهمه احتمالات مختلف را رها کرده به مطالعه عمیق خود از قران پرداختم و قران را در خود قران جستجو کردم دیدم قران بار دیگر همان قیافه جذاب ودلپسندو همان تصویرهای دل انگیز و جان پرور خود را به من نشان داد و من محو این منظره ها شدم و در پشت ان منظره ها هدفهای عالی و مقاصد بزرگ و پرارزش قران را یافتم و دریافتم  که جاذبه وکشش قران همیشگی و لایزال است شکر خدا که من قران را پیدا کردم

از نظر درک معانی زنده قران حق با این نویسنده بزرگ است ولی از نظر تحقق بخشیدن به این معانی باید گفت ما قران را گم کرده ایم ما یعنی اکثریت مسلمانان جهان اکثریت کسانی که یه قران ایمان داریم و دم از اسلام می زنیم

اری ما قران را گم کرده ایم ما مسلمانان اگر قران را گم نکرده بودیم امروز چنین پراکنده نبودیم این چنین در چنگال بیگانگان و استعمار گران گرفتار نبودیم و این چنین  در ادامه زندگی و حیات خود به کمک های این وان نیازمند نبودیم  مگر این پیام قران نیست : سست نشوید و غمگین نباشید شما از همه برترید اگر ایمان داشته باشید

اگر داروی تمام این دردها در قران است چرا امروز ما اینقدر پراکنده ایم و اینقدر افکار و کشورهای مسلمانان و ملتها از هم دور افتاده و بر اثر گم کردن راه زندگی پر افتخار موجودیت مسلمانان به خطر افتاده است

از کتاب قران واخرین پیامبر

ایت الله مکارم شیرازی